Kurikulum Matematik membekalkan 
pendidikan  matematik yang umum, menyeronokkan dan mencabar bagi semua 
pelajar, yang  memberi fokus kepada keseimbangan antara kefahaman konsep
 dengan  penguasaan kemahiran, penggunaan matematik dalam situasi 
sebenar,  kemahiran menyelesaikan masalah serta cara berfikir secara 
logik, kritis  dan bersistem. Turut diberi perhatian ialah penerapan 
nilai murni untuk  melahirkan warga negara yang dinamik dan amanah ( 
KPM,1990; Nik Azis,  992 ). Selaras dengan hasrat Falsafah Pendidikan 
Negara, Matematik KBSM  telah dirancang untuk memberikan pelajar suatu 
pengalaman yang  mengandungi:
- kesepaduan antara ilmu, kemahiran, nilai dan bahasa;
- kesepaduan antara tajuk-tajuk matematik yang dipelajari;
- kesepaduan antara matematik dengan mata pelajaran lain dan;
- kesepaduan antara matematik yang dipelajari dengan pengalaman di luar bilik darjah.
Sehubungan dengan itu beberapa 
aspek tertentu  diberikan tumpuan khas dalam sukatan pelajaran 
Matematik.  Aspek-aspek itu adalah: 
- keseimbangan antara kefahaman terhadap konsep dan penguasaan kemahiran;
- penggunaan matematik dalam situasi sebenar;
- kemahiran penyelesaian masalah;
- penerapan unsur-unsur sejarah matematik dan
- pemupukan nilai-nilai kemanusiaan, kemasyarakatan dan kerohanian.
No comments:
Post a Comment